Realizując idee rozwijania współpracy w sferze zawodowej, kulturalnej, sportowej i turystycznej między członkami Sekcji Narodowych Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji oraz pogłębiania wiedzy o historii i zabytkach odwiedzanych krajów, w dniach 6-9 września 2007 r. wykorzystując sprzęt i kadry Agencji Turystycznej ARION z Krakowa, zorganizowaliśmy wyjazd studyjny dla członków naszego Stowarzyszenia i ich rodzin na Węgry tj. do Budapesztu i w jego okolice. Pierwszym etapem naszej podróży było zwiedzanie Bańskiej Szczawnicy, średniowiecznego, małego słowackiego miasteczka, malowniczo położonego na zboczach Szczawnickich Wierchów. Miasto to wzbogaciło się na wydobyciu srebra i złota. Od grudnia 1993 r. jest wpisane na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. W godzinach popołudniowych dojechaliśmy do głównego celu wycieczki – Budapesztu. Po zakwaterowaniu w hotelu Oriental, zwiedzaliśmy na własną rękę najbliższą okolicę ( pawilon sklepu PLUS). Drugi dzień rozpoczynamy od spotkania z panią Lucyną, miejscowym przewodnikiem. W jej towarzystwie zwiedzamy wyspę Małgorzaty, Plac Bohaterów, park Vorasliget (gdzie korzystamy z okazji zrobienia sobie pamiątkowych zdjęć z patrolem konnym policji węgierskiej), Parlament i bazylikę św. Stefana. Dalej autokarem udajemy się na Wzgórze Zamkowe. Po kolacji w hotelu jedziemy na Wzgórze Gallerta, skąd podziwiamy nocną panoramę Budapesztu. Trzeci dzień naszej wycieczki rozpoczynamy od zwiedzenia zabytków miasta Sentendre. Po obejrzeniu muzeum marcepanu [warto zobaczyć] jedziemy do Visegrdu [Wyszehrad]. Jest to historyczne miasto 35 km na północ od Budapesztu, które od 1323 r. obrał sobie za siedzibę król Węgier Karol Robert. Wzniesiony tam zamek, stanowił od tej pory rezydencję kolejnych królów Węgier. Od 1991r. ośrodek rządowy w sąsiedztwie zamku stał się miejscem spotkań prezydentów Węgier, Czechosłowacji i Polski z tzw. Grupy Wyszehradzkiej. W drodze powrotnej do hotelu, korzystając z zaproszenia miejscowego Regionu IPA, udajemy się na zawody strzeleckie organizowane z okazji 15-lecia Węgierskiej Sekcji Narodowej IPA. Niestety, korki na drogach oraz brak znajomości topografii miasta powodują, że spóźniamy się na strzelnicę. Pozostaje nam podziękowanie za zaproszenie, przeproszenie za spóźnienie i wymiana pamiątkowych gadżetów IPA. Ostatni dzień naszej wycieczki rozpoczynamy od zwiedzania ulubionej, letniej rezydencji cesarzowej Elżbiety „Sisi”, pałacu w miejscowości Gödöllő, położonym w odległości 15 km na wschód od Budapesztu. Następnie jedziemy do graniczącego ze Słowacją Esztergomu. Zwiedzamy tu klasycystyczną katedrę, największą budowlę sakralną Węgier. Jej budowa trwająca 47 lat, została ukończona w 1869 r. Katedra ta ma 118 m długości i 40 m szerokości. Kopuła katedry jest posadowiona na wysokości 100 m nad posadzką kościoła, a jej średnica wynosi 53 m. Po przekroczeniu granicznego mostu nad Dunajem i przejechaniu Słowacji, dojeżdżamy do przejścia granicznego w Chyżnym. Tu ponownie wita nas deszcz. Od rodzin telefonicznie dowiadujemy się, że w Małopolsce wystąpiły liczne powodzie. Do Krakowa dojeżdżamy wprawdzie w deszczu późnym wieczorem, ale w znakomitych nastrojach, zaczynając już planować następny wyjazd.

tekst opracował J. Wójciaczyk

Więcej zdjęć w zakładce GALERIA.