Kraków jest miastem w którym spotykają się ze sobą historia oraz nowoczesność. Jedną z jej części stanową dzieje komunikacji miejskiej. Zaznaczyć należy, że początki komunikacji miejskiej w Krakowie sięgają roku 1875, a zatem od 140 lat mieszkańcy Krakowa i odwiedzający miasto turyści korzystają z różnych środków komunikacji poruszających się po jego ulicach. W sobotę 11 kwietnia 2015 roku o umówionej godzinie 11.45 na pętli tramwajowej w Łagiewnikach pojawiła się grupa podróżników – członków Regionu IPA Kraków i ich przyjaciół, pragnących odbyć nostalgiczną podróż w czasie. Poszukując oryginalnej formy podróży postanowiliśmy odbyć ją zabytkowym tramwajem – Retro Tram Cafe. Wprawdzie takie tramwaje funkcjonują w wielu polskich miastach, ale my możemy poruszać się po pięknym Krakowie. Aura okazała się bardzo łaskawa dla organizatorów i uczestników wycieczki. Ich dobry nastrój potęgowały wiosenne słońce, błękitne, bezchmurne niebo. Wkrótce, w samo południe na przystanek nadjechał oczekiwany tramwaj retro. Po wejściu do jego wnętrza poczuliśmy się jak w legendarnym Orient Ekspresie. Naszą uwagę przyciągnęło wnętrze tramwaju stylizowane na lata dwudzieste ubiegłego stulecia: stylowe stoliki z niewielkimi lampkami, miękkie pluszowe kanapy z siedzeniami wybitymi czerwonym pluszem, zasłony z lambrekinami, mosiężne ornamenty oraz sufit ozdobiony licznymi lustrami i ornamentami. W wagonie był także niewielki barek, monitory LCD oraz nagłośnienie. Obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Uczestników wycieczki powitali Andrzej Gaczorek i Andrzej Trepka. Następnie głos zabrał Pan Sławek, licencjonowany przewodnik miejski. Z uwagą i przyjemnością słuchaliśmy jego komentarza odnoszących się do kolejno mijanych miejsc i licznych zabytków. Nie brakło także okazjonalnych fraszek i anegdot. Znaczący wpływ na wybór trasy naszej podróży wokół Starego Miasta, miał remont torowiska na ulicy Podwale. Za radą Pani Karoliny, z Jordan Group Jacek Legendziewicz Biuro Podróży, postanowiliśmy podzielić trasę przejazdu na trzy etapy: Łagiewniki – Cichy Kącik; Cichy Kącik – Salwator i Salwator – Łagiewniki. Główne punkty pierwszej jej części stanowiły: Rondo Matecznego, Plac Bohaterów Getta, Rondo Grzegórzeckie, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, a następnie Poczta Główna, Plac Wszystkich Świętych i Cichy Kącik. Z Cichego Kącika dojechaliśmy na Salwator z którego wyruszyliśmy w drogę powrotną do Łagiewnik przez Plac Wszystkich Świętych, ulicami Św. Gertrudy i Stradom dojechaliśmy do Placu Wolnica. Do Podgórza powróciliśmy przez najstarszy w Krakowie kompletny most drogowy nad Wisłą im. Józefa Piłsudskiego. W czasie dwóch godzin odbyliśmy niezapomnianą przejażdżkę w stylu retro. Czas podróży mijał szybko. Nikomu nie przeszkadzało „bujanie się” wagonów. Kraków, jego zabytki i charakterystyczne miejsca związane z jego historią oglądaliśmy z nowej perspektywy – z okien tramwaju. Organizatorzy podróży nawiązując do kontynuacji wycieczkowych tradycji częstowali obwarzankami, jajkami na twardo i jednym z najbardziej znanych i uwielbianych produktów „Wawelu”, mieszanką krakowską. Najmłodsi uczestnicy wycieczki otrzymali drobne upominki. Odbyły się także konkursy z nagrodami niespodziankami przekazanymi przez dyrekcję MPK SA w Krakowie. Nagrody otrzymali Marek Kuźniar, Wiesław Opioła i Agnieszka Gaczorek. Przejazd zabytkowego tramwaju wzbudzał zainteresowanie przechodniów na trasie jak i pasażerów oczekujących na przystankach. Niestety, nie zatrzymywał się on na przystankach i oglądaliśmy zawiedzione miny zainteresowanych ewentualną przejażdżką. Natomiast my, mogliśmy nacieszyć się jazdą. Szczególną frajdę miały dzieci, które nigdy nie widziały podobnego pojazdu i wcześniej w nim nie podróżowały. Zapraszamy na kolejne wyjątkowe imprezy Regionu IPA Kraków!
Ps. Tramwaj Kawiarnia, którego właścicielem jest firma Jordan Group powstał z wyprodukowanego w Norymberdze w 1962 roku modelu wagonu GT6 i obecnie jest jedynym modelem tego tramwaju jeżdżącym po Krakowie. Tramwaje typu GT6 – jak ten, w którym powstała kawiarnia – były sprowadzane do Krakowa z niemieckiej Norymbergi od połowy lat 90. ub. wieku. Obecnie już ani jeden taki pojazd nie jeździ po torach stolicy Małopolski.
Więcej zdjęć w zakładce GALERIA.
Tekst: Andrzej Gaczorek