W dniach 27 – 29 maja 2011r. na zaproszenie IPA – Landesgrppe Hessen oraz Komendy Głównej Policji we Frankfurcie nad Menem, przedstawiciele Regionu IPA Kraków uczestniczyli w obchodach święta Policji Niemieckiej. W ich trakcie zaplanowano sympozjum dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym, obejmujące zagadnienia zasad funkcjonowania jednostek policji pod kątem pracy policjantów ruchu drogowego, wykorzystania sprzętu służbowego i wpływ prędkości na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Ważnym punktem pobytu było zapoznanie się z funkcjonowaniem organizacji International Police Association- Deutsche Sektion.
Jako uczestników w/w przedsięwzięcia wytypowano czterech policjantów WRD KMP w Krakowie, członków Regionu IPA Kraków, w osobach:
– Tomasz Seweryn (przedstawiciel Prezydium Regionu IPA Kraków),
– Dariusz Olesiak (zwycięzca turnieju bowlingowego o Puchar Prezydium Regionu IPA Kraków),
– Tomasz wojtowicz,
– Grzegorz Puła.
W dniu 27 maja w godzinach rannych rozpoczęliśmy podróż do Niemiec. Dzięki życzliwości Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji insp. Andrzeja Rokity, który wyraził zgodę na wyjazd radiowozu poza granice państwa, mogliśmy skorzystać z transportu oznakowanym pojazdem służbowym marki Alfa Romeo nr rej. HPG B488. Podróż odbywała się bardzo komfortowo, a jadąc autostradami mogliśmy zobaczyć i podziwiać wspaniałą infrastrukturę drogową na terenie Niemiec.
Około godziny 15 dotarliśmy na wyznaczone miejsce, skąd w eskorcie dwóch przedstawicieli miejscowej IPA zostaliśmy przepilotowani do jednostki Policji na terenie miasta Frankfurt nad Menem. Na miejscu czekał na nas opiekun – policjant Wydziału Ruchu Drogowego Mateusz Kuliberda. Ten z pochodzenia Polak, przyjął nas bardzo serdecznie, na początek goszcząc wspaniałym poczęstunkiem, a następnie możliwością zwiedzania Komendy Policji. Później zostaliśmy przewiezieni do miejsca naszego zakwaterowania tj. do hotelu jednostek Straży Granicznej. W godzinach wieczornych zostaliśmy zaproszeni do Urzędu Miasta na uroczyste spotkanie z przedstawicielami władz miasta oraz tutejszej policji. Po uroczystym powitaniu zostaliśmy zaproszeni na wspaniała kolację „po bawarsku” w regionalnej restauracji.
28 maja od godzin rannych odbywał się wielki festyn z okazji Święta Policji. Uczestniczące w nim osoby mogły zwiedzić tereny komendy i dowiedzieć się wielu ciekawych informacji o pracy, funkcjonowaniu oraz wyposażeniu technicznym Policji Niemieckiej. Na miejscu można było zobaczyć radiowozy i sprzęt policji innych państw, gdyż wraz z nami zaproszeni zostali przedstawiciele z Węgier, Belgii, Holandii, Lichtenstainu, Włoch, San Marino, Rumunii, Turcji, Finlandii i Peru. W ramach sympozjum wraz z kolegami z innych krajów uczestniczyliśmy w szkoleniu dotyczące pomiaru wagi pojazdów ciężarowych oraz likwidacji wypadków drogowych. Jedną z większych atrakcji szkolenia była możliwość dokonania pomiaru prędkości poruszając się nie oznakowanym radiowozem marki BMW serii 5, wyposażonym w nowoczesny sprzęt do jej rejestrowania. Wymieniając wiedzę i doświadczenia zawodowe, poznaliśmy metody i warunki pracy tamtejszych policjantów , nawiązując przy okazji mnóstwo bezpośrednich kontaktów. Szczególnie naszą uwagę zwrócił fakt obecność bardzo dużej liczby Polaków, którzy w latach 80-tych i 90-tych wyemigrowali do Frankfurtu nad Menem i do dnia dzisiejszego zamieszkują w tym rejonie. Niesamowite zainteresowanie wzbudził wśród nich nasz radiowóz Alfa Romeo, z profesjonalnym wyposażeniem do rejestracji wykroczeń oraz pomiaru prędkości. Mnóstwo osób zrobiło sobie przy nim pamiątkowe fotografie. W trakcie pokazów naszego radiowozu, udostępnione były również materiały promocyjne miasta Krakowa oraz Kopalni Soli w Wieliczce. Dzień pełny niezapomnianych wrażeń oraz zdobytych doświadczeń, zakończyliśmy wspaniałym spotkaniem wszystkich uczestników przy wspólnej kolacji. Na spotkaniu tym wymieniliśmy się kontaktami osobistymi oraz regionalnymi upominkami (gadżetami promującymi Region IPA Kraków oraz Kopalnię Soli w Wieliczce).
Następnego dnia w godzinach przedpołudniowych, po serdecznym pożegnaniu i wymianie ostatnich wizytówek, udaliśmy się w drogę powrotną do kraju żałując, że wszystko co dobre tak szybko się kończy.

Tekst i zdjęcia: Tomasz Seweryn

Więcej zdjęć w zakładce GALERIA.